fbpx

טיפול בחדקונית הדקל

20 בנובמבר, 2022

עצי הדקל המרשימים והיפים שאנחנו מכירים עשויים לסבול קשות מחדקונית הדקל. החיפושית שמצאה את משכנה ואת מזונה בעצי הדקל. החיפושית הזו מכונה כך בשל החדק הארוך והבולט שלה שהוא באורך של כשלושה ס"מ. היא מטילה מאות ביצים בכל פעם כאשר הזחלים שבוקעים מהביצים מכרסמים את ליבת העץ וכן את כפות הדקלים והתמרים. חבורה כזו שלחדקוניות הדקל עלולות להמית את העץ כליל.

ברגע שהעץ נעשה נגוע ניתן להבחין כי הוא מאבד את המראה הסימטרי שלו. הלולבים אינם צומחים. הם קורסים ולעיתים ההוצים שהם העלים שנמצאים לאורך שדרת הכף של הלולב נראים מכורסמים. ברוב המקרים כפות מכורסמות בחלק הבסיסי שלהן, ניתקות מהמקור ופשוט נופלות באופן חופשי למרגלות העצים. ניתן להבחין על בסיס הכפות את החורים ואת הגלמים, הזחלים וכן חיפושיות בוגרות.

מה עושים עם חדקונית הדקל?

אז איך מתמודדים עם התופעה ומה עושים עם הנגע?

יש מספר פעולות אותם צריך לעשות על מנת למנוע את התופעה ולהתגבר עליה במקרה והיא כבר התפרצה.

מניעה

ראשית חשוב להימנע מפעולות גיזום של עצי הדקל. החדקוניות נמשכים מושם מה לעצים גזומים. הפתרון במצב בו חייבים לבצע גיזום הוא ריסוס. חשוב לבחור באמצעי הדברה מותאמים ומאושרים ואף לפעול על פי הוראות ההדברה המתאימות.

הדברה

ההדברה של עצי הדקל חייבת להיעשות במינון הנכון ובמיקום המדויק על מנת שלא לפגוע בעץ, בפירותיו אך עדיין למגר את החיפושיות ואת הזחלים.

הדרכים ליישום חומרי ההדברה

קיימים דרכים שונות ליישום חומרי ההדברה.

  • החדרה איטית של החומר – מדובר בהחדרה שנעשית באופן מבוקר כדי שיצליח להגיע עד לבסיס הלולב בשני הצדדים של העץ. בעצי דקל אותם משקים אפשר להוסיף גם את חומרי ההדברה ישירות אל האזור של בית השורשים.
  • בעצי תמר שיש בהם חוטרים, חשוב לרסס היטב את החוטרים עד שהם ממש נרטבים וניגרים. בעונת החורף אפשר יהיה להסיר את החוטרים אך זאת רק אם אכן יש הכרח לבצע את הדבר למען בריאות העץ.
  • ישנה אפשרות לרכוש מוט ריסוס טלסקופי ששואב את החומר מהדלי ומעביר אותו ישירות אל קודקודי העצים. אפשר גם לבחור בצינור פוליאתלין אותו מחברים אך העץ כאשר טפטפות מיוחדות מתיזות את התמיסה ישירות אל קודקודו העץ כאשר התמיסה נשאבת באופן מתוכנן מראש בכמות של עשרים ליטר לכל שעה.
  • בשטחים ציבוריים שם יש מטעי עצים, עושים שימוש ברובה שמסוגל להגיע לגובה של עשרה מטרים וכך מגיעים עד לקודקוד הדקל.

חשוב לדעת. עץ דקל שמת יש לגזום את הבסיסים של הכפות היבשות, להדביר את קודקוד העץ על פי ההוראות הנ"ל ואחר כך לעטוף את העץ כולו באמצעות יריעת פלסטיק מתאימה שתהיה קשורה לגזע. לאחר כשלושה חודשים אפשר יהיה לכרות את העץ ממקומו.

gizum4u עם כל מה שאתם צריכים לדעת גם על חדקונית הדקל.

הזמנת מדביר ONLINE

1
פרטי המזמין
3
סוג הנכס
2
מזיקים
4
תאריך ושעה
5
סיום

מקרי חירום

לרשותכם 24/7 קו טלפון לכל בעיה