fbpx

כל מה שרציתם לדעת על הדברה אורגנית

אחרי שנים שבהם הוצפנו בכימיקלים ובחומרי הדברה שנוצרו באופן מלאכותי, אנשים החלו לחפש אחר פתרונות בריאים וטבעיים יותר כדי להדביר מזיקים שונים. חומרי הדברה שלא יזיקו לסביבה, וגם לא למוצרים הצמחיים שיגיעו לצלחת האוכל שלנו. 

היום, המודעות ההולכת וגוברת לסביבה שלנו באה לביטוי גם בלימודי איכות הסביבה המוצעים על ידי מוסדות אקדמיים רבים בארץ, והובילה לניסיונות שונים שנועדו למזער את השפעת חומרי ההדברה הישנים. 

חלק ניכר מהחקלאים, מבתי העסק וממשקי הבית הזקוקים להדברת מזיקים בפנים ובחוץ, פונים היום למקורות הדברה אורגניים או טבעיים.

מהם חומרי הדברה אורגניים?

  • חומרי הדברה אורגניים הם חומרי הדברה אשר מיוצרים מחומרים טבעיים.
  • ׳אורגני׳, הוא שם נוסף לקוטל חרקים בוטניים.
  • ׳אורגני׳ פירושו שימוש בחומרים מאושרים ורשומים ברשימה הלאומית של חומרים אורגניים ה-USDA (United States Department of Agriculture).
  • בניגוד לרוב חומרי ההדברה, המשתמשים בכימיקלים סינתטיים, קוטלי חרקים בוטניים משתמשים בשמנים אתריים. מקורם של שמנים אתריים אלה הוא מצמחים והם מאושרים לשימוש בסביבת חיות מחמד, ילדים ואזורים בהם מטפלים במזונות.

מהם היתרונות של החומרים האורגניים?

  • רכיבים טבעיים.
  • צמצום הסיכון למי שנמצא בסביבת ההדברה.
  • רוב התרכובות של קוטלי חרקים שמקורן בוטני, כרוכים בבליעה או בהגעה לקיבה. לכן, הן נוטות להיות סלקטיביות יותר למזיקים, ופחות תוקפניות כלפי אויבים טבעיים מועילים, אנשים, חיות מחמד או בעלי חיים.

האפשרות האורגנית

האופציה האורגנית מיישמת שמנים אתריים במקום חומרי הדברה רגילים. חלק מהלקוחות נהנים מאפשרות זו שכן מדובר באורח חיים טבעי יותר בהשוואה להדברה הכימית ההרסנית.

חלק מהמוצרים הללו מיוצרים עם שמנים אתריים כגון: מנטה, וניל, ארז, רוזמרין, למון גראס, קינמון, ציטרונלה או חומצת מאליק.

ההדברה האורגנית – איך היא עובדת?

בדיוק כמו ההדברה המסורתית, אופן הפעולה של החומר תלוי במוצר הספציפי המשמש להדברה. 

חלק מהחומרים האורגניים מכילים אוקטופמין (Octopamine). אוקטופמין הוא מעביר בין עצבי (neurotransmitter) מרכזי, המצוי בחרקים ומווסת את ההתנהגות ואת המטבוליזם שלהם. רבים מהמוצרים הבוטניים האלה עוצרים את הנוירוטרנסמיטרים של האוקטופמין ומשביתים את מערכת העצבים המרכזית של החרק.

קולטנים אלה לאוקטופמין לא נמצאים אצל יונקים, ציפורים ודגים, ולכן חומרי ההדברה הספציפיים הללו לא ישפיעו עליהם לרעה.

החומרים האורגניים המשמשים להדברה אינם מכתימים. עם זאת, אם על המשטח יש אבק, שמנים או חומרים אחרים, ייתכן שייראו ׳טפטופים׳ הזורמים במורד המשטח המטופל. זה לא נובע מהמוצר אלא מהמשטח עצמו.

לפעמים, אנשים מודאגים מהריח המתמשך שמותירים המוצרים האורגניים. אבל למרות שיש להם ריח, רוב המשתמשים מוצאים שמדובר בריח די מתוק ונעים.

הרעלת צמחים (Phytotoxicity) עלולה להתרחש כאשר מניחים חומר רב מדי באזור והצמחים או העשב נשרפים. חשוב להימנע ממריחת יתר של חומר ההדברה, ממש כמו אמצעי הזהירות הנהוגים כשמדובר בחומרי ההדברה המסורתיים.

מהי הדברה ביולוגית?

הדברה ביולוגית מדבירה מזיקים באמצעות אורגניזמים אחרים. מגוון המינים בטבע יכול להיות יעיל למערכת האקולוגית הביתית שלנו. יש חרקים טורפים הנמשכים לנוף הביתי, כאשר בגינה יש שפע של מיני צמחים שונים. שרך ירוק למשל הוא תוספת מקסימה לגינות הבית, אבל הוא מושך מינים שונים של חרקים טורפים המתנפלים על הצמחים האחרים בגינה שלכם. 

לעומת זאת, דוגמה לצמח המאפשר הדברה ביולוגית הוא ׳ציפורני חתול׳, המפריש לאדמה פליטת שורש הדוחה תולעים מסוג Nematodes. 

איך למנוע חדירת מזיקים?

  • להקפיד שפחי האשפה יהיו סגורים היטב.
  • לאטום סדקים מתחת לדלתות ולפתחים אחרים הפונים החוצה.
  • עכברים וחולדות יכולים להיכנס דרך חורים בגודל של אגורה.
  • לנקות את כל שאריות המזון בתוך הבית ומחוצה לו, ולשמור את המזון ארוז בתוך מכלים עם מכסים צמודים.

 

הזמנת מדביר ONLINE

1
פרטי המזמין
3
סוג הנכס
2
מזיקים
4
תאריך ושעה
5
סיום

מקרי חירום

לרשותכם 24/7 קו טלפון לכל בעיה